søndag 7. september 2014

Lyder

Regnvær


Det å sitte tørr utendørs og høre på regnet, samtidig som jeg kjenner den friske lufta, er helt nydelig. Vær er herlig, og lyden av regn gir meg en følelse av kos og hygge.

Jeg tenker det er viktig å gjøre barna obs på naturens magi, og naturlyder kan ofte gi en magisk følelse. Samtidig gjør det barna nysgjerrige og oppmerksomme, og med nysgjerrighet vil de komme seg langt og lære mye.

Rasling i plante


Raslelyden minner meg om vind i trær, og lyden sender meg tilbake til barndomsminner, da jeg og min søster lekte i skogen hos noen slektninger. Lyd og musikk påvirker oss mye, og kan påvirke både tanker og følelser. Det å leke med lyder i naturen er spennende. En kan gå på oppdagelsesferd etter lyder sammen med barna. Dette kan innlede mange spennende samtaler om lyd og hvordan lyd oppfattes ulikt. En kan lage et lite orkester med å lage ulike lyder sammen, som blir til musikk.


I rammeplanen står det at barna skal få utvikle kunnskap om virkemidler for å kunne uttrykke seg i blant annet musikk, sang og dans (Kunnskapsdepartementet, 2011). Det å eksperimentere med ulike lyder i naturen er en av mange spennende metoder for å lære barna om ulike virkemidler for dette.


Froskelyder


Datteren min og jeg tok en tur for å lytte til froskenes sang. Utrolig fascinerende lyd; nesten som musikk. Er all lyd musikk? Kanskje en kan se på det sånn. En sammensetning av lyd, klang og pauser, som danner en form for rytme eller melodi kan kalles musikk (Sæther, 2012). Jeg vil påstå at froskenes kommunikasjon kan oppfattes som musikk. I hvert fall i mine ører. Opplevelsen av musikk er subjektiv, og alle opplever musikk ulikt.



Litteratur
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for innholdet i og oppgåvene til barnehagen(2. utgave). Bergen: Fagbokforlaget

Sæther, M., Angelo, E. 2012. 
Barnet og musikken. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget

1 kommentar:

  1. Fine lyd/filmklipp Ayna! Du reflekterer også fint og trekker inn relevant litteratur. Naturen gir oss mange musikkmuligheter, det er helt klart. Bra at du også trekker inn Rammeplanen.
    mvh Elisabeth
    Ps. klarte ikke å kommentere på Dvergen i berget.. men fint at du tar den regla med her og reflekterer over bruken.

    SvarSlett

Hjemmeeksamen - Organisasjon og ledelse (fordypning)

Barnehagelærernes yrkesstatus  1.0 Innledning  Da barnehagesektoren i 2005 ble flyttet over fra Barne- og familiedepartementet til Kunns...