I Hanshjørg Hohr sitt
kapittel om Estetikk og erfaring i boken Småbarnspedagogikk, beskrives form som
betydningsfull struktur. Han uttrykker at form representerer en
tenkning i lyder, farger, linjer, gester, lukter og bevegelser. Det gir formen
både en ytre og en indre side. Den ytre består av en struktur som er fysisk og
dermed sansbar. Den indre siden har en symbolsk betydning basert på tanker og
hensikter som den fysiske strukturen representerer. (Haugen, Løkken, Røthle, 2013)
“Det å høre sin egen stemme i sang, eller kjenne sitt eget trommeslag i hele kroppen, bærer i seg en mulighet til sterk opplevelse, både av musikken, av fellesskapet og - ikke minst - av en selv. Det å få møte seg selv gjennom slike lydlige uttrykk styrker både selvfølelse og selverkjennelse” (Vist, 2013)
LitteraturHohr, H. (2005).
Estetikk og erfaring. I S. Haugen, G. Løkken, M. Røthle (Red.). Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen
Akademiske forlag
Vist, T. (2013). I lyden bor barnet, i barnet bor lyden. - Om små barns forhold til musikk. S. Haugen, G. Løkken, M. Røthle (red.). Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar